Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji opublikowała raport z przekazów medialnych prezentowanych w czasie kampanii przed ostatnimi wyborami do Parlamentu Europejskiego. Wynika z niego, że najbardziej eksponowanymi w polskich stacjach telewizyjnych partiami politycznymi były PO, PiS i „Twój Ruch”. 

Siedziba TVP.
Foto: Wikimedia Commons

KRRiT analizowała programy wybranych anten Telewizji Polskiej, TVN, Polsatu, TV Trwam, TV Republika i Superstacji. W większości przypadków w programach informacyjnych i publicystycznych tych stacji dominowali przedstawiciele PO i PiS, a w trzeciej kolejności „Twojego Ruchu”. Śladowe ilości materiałów były poświęcone komitetom wyborczym Ruchu Narodowego i Partii Zielonych (do kilkunastu sekund w ciągu tygodnia). Co ciekawe w Superstacji dominowały informacje o „Twoim Ruchu”, a dopiero w dalsze kolejności PO, Nowej Prawicy i SPZZ.  Natomiast jak podkreśliła KRRiT „W głównym serwisie informacyjnym TV Trwam tematyką wyborczą zajmowano się sporadycznie.”

Jak podkreśliła KRRiT w swoim raporcie: „Relacjonowanie przebiegu kampanii nie miało merytorycznego charakteru.(…) Większość wypowiedzi w przekazach wyborczych stanowiły wypowiedzi liderów, a zwłaszcza przywódców dwóch największych ugrupowań, tj. PO i PiS. Często miały one charakter drobnych złośliwości, inwektyw lub sloganów odnoszących się do polityki wewnętrznej. Z rzadka odnosiły się natomiast do meritum, tj. tzw. „tematów europejskich”.”

KRRiT monitorowała też m.in. przekazy o kobietach kandydujących w wyborach. Jak oceniła: „w przekazach wyborczych rola kobiet w kampanii była przedstawiana jako marginalna(…) Kobiety stanowiły tło dla wypowiadających się w przekazach liderów partii, z rzadka miały okazję mówić o swoim programie lub poglądach dotyczących funkcjonowania UE.” Z analizy KRRiT wynika, że w większości programów inofrmacyjnych prezentowano przede wszystkim kandydatki SLD i TR oraz PO. Taka prawidłowość była zaburzona jedynie w „Wydarzeniach” TV Polsat, „Informacjach Dnia” TV Trwam oraz w serwisie „Dzisiaj” nadawanym w TV Republika. W tych trzech przypadkach dominowały przekazy o kandydatkach PO, natomiast w drugiej kolejności o PiS (w przypadku Polsatu i TV Trwam) lub SPZZ (w przypadku TV Republika).

Pełny raport można przeczytać pod tym adresem.