Według Najwyższej Izby Kontroli, PKP SA nieudolnie zarządzała holdingiem, PKP PLK nie potrafiły przygotować inwestycji, zaś zakup Pendolino nie miał uzasadnienia ekonomicznego.

NIK ostro skrytykowała funkcjonowanie Grupy PKP SA w latach 2010-2013. Według NIK, zakup Pendolino nie miał żadnego uzasadnienia i został źle przeprowadzony.

Spółki PLK i PKP Energetyka nie przeprowadziły modernizacji, która umożliwiłaby ich wykorzystanie do podróży z prędkością powyżej 200 km/h. Do tego zaś ten tabor został zaprojektowany. Stwierdzono, że różnice w czasie jazdy i komforcie podróży pomiędzy włoskimi pociągami a klasycznymi, są nieznaczne.

Podkreślono, że cena pociągów o prędkości maksymalnej do 190 km/h jest znacznie niższa niż Pendolino, zaś koszty serwisowania Pendolino są dwa razy wyższe niż pociągów standardowych. Według NIK, nawet modernizacja infrastruktury dla włoskiego pociągu nie wpłynie na skrócenie czasu jazdy.

Rynek-kolejowy.pl/DK