Czy kontrakt na zakup pociągów Pendolino zostanie zerwany? Źródło: wikimedia.org

Jak informowaliśmy jakiś czas temu firma Alstom wbrew umowom chciała przekazać Polsce pociągi Pendolino o niższych standardach technicznych niż te, które były przez nas zakupione. Dziś portal wpolityce.pl donosi, że kontrakt na zakup włoskich pociągów może zostać zerwany. Sam wicepremier Janusz Piechociński mówi, że zakup „nie był najlepszą decyzją”.

W „Kontrwywiadzie” na antenie radia RMF FM szef PSL Janusz Piechociński powiedział:

Skończy się konfliktem pomiędzy tym, który wygrał przetarg a zamawiającym, bo nie zostały spełnione zapisy umowy w zakresie dostarczenia do Polski scertyfikowanego do odpowiedniej prędkości pojazdu. (…) Nie unieważniony. Może zostać zerwany i dojdzie do dużego, także biznesowego, konfliktu…

Jednocześnie wicepremier przyznał, że decyzja o zakupie Pendolino nie była trafiona:

To jeszcze raz pokazuje bardzo wyraźnie, że kiedy zaczynał się europejski kryzys, nie była to najlepsza decyzja. Trzeba było postawić na zakupienie nowego taboru na prędkość 160 km/h, a wtedy w przestrzeni polskiej gospodarki nie tylko PESA

Piechociński próbował wytłumaczyć całą sytuację:

Wtedy zakładano, że trzeba przeskoczyć epokę i przynieść na polskie tory tę pierwszą światową jakość, a wiemy, że z różnych bardzo powodów, także tych, których kolejarze się bronią, nie tylko można ich z łatwością atakować – inwestycje kolejowe z punktu widzenia osiągnięcia prędkości 220, 250 km/h na głównych trasach w Polsce się opóźniają.

Natomiast PKP na razie nie rozważa zerwania kontraktu z firmą Alstom. Na razie ogranicza się do żądań o wyjaśnienie opóźnień związaych z przekazywaniem pociągów oraz o podanie terminu, w którym firma uzyska homologację pociągów zgodną z zamówieniem. Na poprzednie wezwanie włoska firma nie udzieliła odpowiedzi.

Chcemy otrzymać wyjaśnienia od producenta, jak widzi dalsze przekazywanie pociągów z homologacją i kiedy zamierza, po raz kolejny złożyć pełną dokumentację do Urzędu Transportu Kolejowego.

– powiedziała Zuzanna Szopowska z PKP Intercity.
Koleje wciąż nie wiedzą czy firma Alstom złoży dokumentację , która umożliwiłaby otrzymanie homologacji na rozwijanie prędkości do 250km/h.

Przypomnijmy: PKP Intercity kupiło 20 pociągów Pendolino, które kosztowały ok. 400 mln euro.

 

Źródło: rmf24.pl; wpolityce.pl

Chcemy otrzymać wyjaśnienia od producenta, jak widzi dalsze przekazywanie pociągów z homologacją i kiedy zamierza, po raz kolejny, złożyć pełną dokumentację do Urzędu Transportu Kolejowego

Czytaj więcej na http://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-pkp-chce-wyjasnien-od-producenta-pendolino,nId,1426635?utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=firefox

Chcemy otrzymać wyjaśnienia od producenta, jak widzi dalsze przekazywanie pociągów z homologacją i kiedy zamierza, po raz kolejny, złożyć pełną dokumentację do Urzędu Transportu Kolejowego

Czytaj więcej na http://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-pkp-chce-wyjasnien-od-producenta-pendolino,nId,1426635?utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=firefox