Motorcyclist with helmet in his hands. Dark background

Niektórzy bagatelizują zasady bezpieczeństwa podczas jazdy motocyklem i rozpowszechniają mity związane z używaniem ubrań czy kasków. W Internecie wiele jest nieprawdziwych opinii, które mają zdyskredytować konieczność pełnego ubioru w czasie jazdy. W tym tekście przedstawimy 5 najpopularniejszych i bardzo szkodliwych mitów dotyczących ubrań i kasków dla motocyklistów.

Odzież motocyklowa i kask to niezbędne elementy wyposażenia każdego fana jednośladów. W dużej mierze odpowiadają za bezpieczeństwo i komfort podczas dalekich wypraw, ale też w trakcie krótkich wypadów. Poniżej rozprawiamy się z mitami, które ich dotyczą, a nie mają nic wspólnego z prawdą.

Mit 1. Nie musisz mieć odzieży motocyklowej, jeżeli nie jeździsz dużą maszyną

Czy kask motocyklowy i dedykowane spodnie, kurtki lub buty na motocykl są obowiązkowe wyłącznie dla posiadaczy dużych motocykli turystycznych, masywnych cruiserów czy szybkich ścigaczy? Nie! Każdy motocyklista jest potencjalnie narażony na kolizję, upadek czy inne niebezpieczeństwo dla zdrowia i życia. Z tego względu nawet jazda skuterem wymaga od Ciebie zastosowania wysokiej jakości ubrań i kasku, które ochronią skórę i głowę w razie potrzeby.

Kompletny zestaw ubrań musisz mieć na sobie niezależnie od tego, czy jeździsz motocyklem o pojemności 125 cm3, czy dwulitrowym Harleyem-Davidsonem.

Mit 2. Elementy wyposażenia motocyklisty muszą kosztować tyle, co sam motocykl

To bardzo popularny mit, który nie do końca jest prawdziwy. Najdroższym elementem wyposażenia motocyklowego jest kask. Ten powinien pochodzić od sprawdzonego producenta i mieć pełną certyfikację jakości. Jego cena nie jest jednak taka sama jak np. popularnych motocykli turystycznych w bardzo dobrym stanie. To samo dotyczy kurtki, spodni czy butów dla motocyklistów. Łączny koszt nawet bardzo zaawansowanego stroju zwykle nie będzie przekraczał 10 tysięcy złotych, z kolei motocykle niektórych zapalonych fanów mogą kosztować nawet kilkadziesiąt tysięcy.

Mit 3. Najtańszy kask wystarczy na niedalekie wyprawy motocyklem i zapewnia skuteczną ochronę

Chociaż warto polować na atrakcyjne oferty cenowe i promocje, to pamiętaj, że najtańszy kask nigdy nie będzie tak samo bezpieczny, jak zaawansowany model, oparty na trwałych materiałach kompozytowych czy węglowych oraz precyzyjnym i dokładnym wykonaniu. Najtańsze kaski pochodzą często od mało znanych azjatyckich producentów i nie mają żadnych certyfikatów świadczących o ich jakości. Oczywiście, lepiej mieć na głowie taki kask niż żaden, jednak nie będzie on skuteczny podczas poważniejszego upadku.

Droższe egzemplarze posiadają wygodną wyściółkę, mają mocną skorupę i są bardzo komfortowe i bezpieczne. Na ich cenę (poza wysokiej klasy materiałami) wpływają także opłaty za testy i otrzymanie wielu certyfikatów, takich jak np. ECE. Dzięki temu wiesz, że podczas jazdy motocyklem masz najwyższy poziom ochrony.

Mit 4. Krótkie wyprawy nie wymagają zastosowania kompletnej odzieży motocyklowej

To bardzo często rozpowszechniany mit. Niektórzy uważają, że jazda do garażu albo do sklepu nie wymaga zastosowania pełnego ubioru motocyklowego. Statystyki policyjne pokazują jednak, że wiele zdarzeń z udziałem fanów jednośladów ma miejsce w okolicy 5 kilometrów od domu. Poruszanie się w krótkich spodenkach i koszulce to najlepsza droga do bolesnych urazów i złamań, a w najlepszym wypadku – trudnych w gojeniu obtarć.

Nawet krótki wyjazd wymaga od odpowiedzialnego motocyklisty zastosowania pełnego obuwia, kurtki lub koszuli motocyklowej (z prawidłowo ustawionymi protektorami), spodni z mocnego materiału, a także wysokiej jakości kasku. Wyposażenie kierowcy jest tu tak samo ważne, jak stan motocykla – nie ma tutaj żadnych wyjątków.

Mit 5. Pasażer nie musi mieć wysokiej jakości kasku i ubrań dla motocyklistów

Ostatni mit dotyczy pasażerów. O ile wielu motocyklistów poważnie traktuje wyposażenie dla siebie, to niestety już drugą osobę często wpuszcza na jednoślad w niekompletnych ubraniach. To błąd, ponieważ w ten sposób narażamy drugiego uczestnika ruchu drogowego na poważne konsekwencje zdrowotne. Oczywiście, kluczową kwestią jest kask. Każdy pasażer musi go mieć – narzucają to przepisy i zdrowy rozsądek. Jednak nie tylko ochrona głowy jest ważna.

Każdy pasażer powinien mieć kurtkę motocyklową i spodnie z protektorami. W ten sposób jest dobrze chroniony przed ewentualnymi urazami w trakcie jazdy. Nie powinniśmy wpuszczać na jednoślad osoby, która nie jest w nie wyposażona. Kategorycznie zabronione jest natomiast przewożenie pasażera w krótkich spodenkach, spódnicy, T-shircie czy innych tego typu ubraniach. To ryzyko nie tylko urazu podczas ewentualnej kolizji czy upadku, ale także oparzenia podczas wsiadania czy zsiadania z maszyny.

Jeżeli dotychczas wierzyłeś lub wierzyłaś w którykolwiek z powyższych mitów, to najlepszy moment na zmianę swoich przekonań. Bezpieczeństwo przede wszystkim!

 

 

Źródło: Artykuł sponsorowany 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.