Jak obiecuje minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, już od 2023 roku na niektórych odcinkach pociągi będą kursować z prędkością dochodzącą do 250 km/h. Adamczyk w piątek podpisał nowelizację rozporządzenia w sprawie warunków prowadzenia ruchu kolejowego. Obecnie modernizowana jest stacja techniczna w Idzikowicach. Pociągi docelowo będą mogły tamtędy jechać z prędkością 230-250 km/h.

 

Najważniejszy krok w sprawie 

Jak podkreśla Andrzej Adamczyk, podpisanie nowelizacji likwiduje ostatnią barierę prawną i umożliwia budowanie bezpiecznej, komfortowej i punktualnej kolei. Dodaje również, iż nowoczesnym i innowacyjnym rozwiązaniom technicznym powinny odpowiadać zmiany legislacyjne, które umożliwiają ich stosowanie w praktyce z korzyścią dla wszystkich pasażerów i klientów kolei. Z kolei najistotniejszym punktem nowelizacji jest nic innego jak dostosowanie przepisów do planowanego wprowadzenia maksymalnej prędkości pociągów na poziomie 250 km/h. Na samym początku prędkość powyżej 200 km/h będzie wprowadzana na Centralnej Magistrali Kolejowej łączącej Warszawę z Krakowem oraz z  Katowicami.

Źródło : rynek-kolejowy.pl

 

Powstaną nowoczesne systemy sterowania ruchem 

Oprócz zmian prawnych, wyższe prędkości i bezpieczeństwo przejazdu ma zapewnić także montaż nowoczesnych systemów sterowania ruchem kolejowym oraz modernizacja linii kolejowych. Jak wyjaśnia i dodaje resort, zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami, pociągi jadące z prędkością powyżej 160 km/h muszą być prowadzone z wykorzystaniem systemu ERTMS/ETCS. Jest to nowoczesny system kontroli oraz sygnalizacji kabinowej, który w przypadku ewentualnego błędu maszynisty automatycznie wymusza jazdę pociągu z dozwoloną prędkością lub uruchamia nagłe hamowanie. Istniała jednak konieczność dostosowania przepisów określających warunki korzystania z systemu ERTMS/ETCS, również dla prędkości wyższych niż obecnie wykorzystywana maksymalna prędkość 200 km/h.

Źródło : dziennikpolski24.pl

 

 

 6 miesięcy na zmianę przepisów 

Przewoźnicy kolejowi oraz zarządcy infrastruktury muszą dostosować przepisy wewnętrzne w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji rozporządzenia. Warto również dodać, iż oprócz tego wszystkie wskaźniki na nowych, modernizowanych i remontowanych liniach kolejowych będą obowiązkowo wykonane z materiałów odblaskowych, w celu zapewnienia lepszej widoczności. Nowelizacja rozporządzenia przewiduje także wprowadzenie bardziej przejrzystego, precyzyjnego i przyjaznego dla maszynisty systemu sygnalizowania na szlaku ograniczeń prędkości. A wszystko to w celu zapewnienia większego bezpieczeństwa.

 

 

Zobacz również : https://parezja.pl/plaga-pozarow-lasow-w-calej-polsce-nawet-2-tysiace-interwencji-strazakow-dziennie/