W dobie powszechnej cyfryzacji część handlu znacząco przeniosła się do Sieci. Niejednokrotnie jest to lepsze dla każdej ze stron, zarówno dla konsumenta, jak i sprzedawcy. Przedsiębiorcy zyskują możliwość zwiększenia transakcji i zmniejszenia kosztów utrzymania działalności. Klienci z kolei dostają możliwość porównania ofert, w tym cen i wyboru spośród szerszego asortymentu. Bywają jednak sytuacje, że zakończona transakcja kończy się brakiem satysfakcji z zakupu po stronie klienta. Jakie prawa ma w tym przypadku konsument?

Czy da się zrezygnować z zakupu?

Już na wstępie należy wyjaśnić, że klient kupując produkt przez Internet dodatkowo otrzymuje prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość. To z kolei daje możliwość rezygnacji z zakupów bez żadnych konsekwencji. Taki zapis z pewnością zabezpiecza konsumenta przed nieuczciwymi praktykami przedsiębiorcy, takimi jak sprzedaż produktu innego, niż prezentowanego na stronie internetowej czy też niezgodnego z jego opisem. Co istotne – kupujący w takim przypadku nie musi w ogóle podawać powodu chęci odstąpienia od umowy. Należy jednak podkreślić, że to prawo dotyczy wyłącznie zakupów dokonywanych u przedsiębiorców, a nie u innych osób fizycznych.

Czternastodniowe prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość to również konieczność dochowania ściśle ustalonych kwestii, które z kolei chronią interesy sprzedającego. Warto przy tym zaznaczyć, że niektóre z grup produktów (np. imprezy turystyczne czy niektóre usługi cyfrowe) nie będą objęte szansą rozwiązania umowy w ten sposób. W innych przypadkach istotne jest, by przestrzegać zasad związanych ze skutecznym rozwiązaniem stosunku kupna-sprzedaży.

Jak skutecznie odstąpić od umowy?

– „Przede wszystkim o takim zamiarze należy poinformować sprzedającego. Konsument ma na to 14 dni od daty otrzymania towaru. Po tym terminie – wszelkie wnioski mogą okazać się bezskuteczne” – tłumaczy stołeczny adwokat Warszawa. I faktycznie jest to kluczowe działanie, które należy rozpocząć podczas całego procesu. Niezachowanie obowiązujących terminów nie będzie do niczego zobowiązywało przedsiębiorcy i wszelkie protesty mogą okazać się bezskuteczne.

Jeśli chodzi o formę zgłoszenia rezygnacji to jest ona dowolna. Zaleca się jednak, by miała jakiekolwiek fizyczne potwierdzenie, a nie np. tylko zgłoszenie telefoniczne. W przypadku sprawdzonych sklepów bardzo często wystarczy wiadomość e-mail. Czasem konieczne będzie zgłoszenie chęci rezygnacji w formie papierowej, dlatego zaleca się, by pismo wysłać listem poleconym, tak by mieć potwierdzenie nadania. Nic nie stoi również na przeszkodzie, by o chęci odstąpienia od umowy poinformować w dwóch lub więcej formach, np. poprzez wiadomość elektroniczną i kierowaną pocztą tradycyjną.

Czy sprzedawca musi się zgodzić na odstąpienie?

W zakresie produktów objętych opisywanym prawem sprzedający nie będzie miał wyjścia. Co nie oznacza, że pozostaje bez żadnych praw. Przede wszystkim po zgłoszeniu chęci odstąpienia, kupujący zobowiązany jest do zwrotu towaru w terminie 14 dni od daty złożenia oświadczenia. Co istotne, jeśli konsument zdecyduje się np. odesłać przedmiot kurierem, koszty przesyłki pokrywa strona rezygnująca, a nie przedsiębiorca. Zwracany towar powinien być również w stanie nienaruszonym, niewykraczającym poza sprawdzenie przedmiotu (czyli np. otwarcie oryginalnego opakowania).

Prawo do odstąpienia od umowy przysparza wielu trudności zarówno kupującym, jak i sprzedającym. Nie wszystko jest oczywiste. W szczególności, gdy przedmiotem sprawy jest transakcja o znacznej wartości. W takich przypadkach może okazać się konieczne skorzystanie z profesjonalnej pomocy. Usługi prawne Warszawa mogą okazać się nieocenione. Jeśli którykolwiek etap transakcji wydaje się być niejasny, nie warto czekać. Tym bardziej, że każdą ze stron obowiązują terminy, a z tym nie można zwlekać.

 

 

Źródło: Artykuł partnerski