Od 2016 roku Amazon prowadził testy swojej najnowszej technologii w branży retail – sklepów całkowicie pozbawionych kas i kasjerów. Pierwszy sklep Amazon Go otwarto dla klientów na początku 2018 roku. Obecnie w USA funkcjonuje już blisko trzydzieści takich punktów. Teraz handlowy gigant postanowił pójść o krok dalej i sprzedawać tę technologię innym przedsiębiorstwom.

Jak wyglądają sklepy Amazon Go?

Pierwszy sklep Amazona został otworzony 5 grudnia 2016 roku w Seattle. Jednak początkowo mogli w nim robić zakupy jedynie pracownicy firmy. W ten sposób przez rok testowali oni nowoczesną technologię sklepów bezkasowych „Just Walk Out”. Pozwoliło to na eliminację błędów oraz odpowiednie przygotowanie jej do użytku dla klientów. Testy poszły zaskakująco dobrze, więc już w styczniu 2018 roku sklep w Seattle stał się ogólnodostępny dla każdego.

Aby zrobić zakupy w sklepie Go, należy pobrać specjalną aplikację i podłączyć do niej swoją kartę kredytową. Następnie wchodzący do sklepu klienci muszą przejść przez bramki i zeskanować swój unikalny kod QR, który generuje dla nich aplikacja. Od tego momentu setki czujników i kamer monitoruje wszystkie produkty, które konsumenci zdejmują z półek. Są one automatycznie dodawane do wirtualnego koszyka. Gdy klient opuszcza sklep, aplikacja automatycznie pobiera zsumowaną kwotę z jego karty. Technologia „Just Walk Out” pozwala kupującym zrobić szybkie zakupy, bez konieczności stania w kolejce do kasy.

Technologia „Just Walk Out” do kupienia

W marcu 2020 roku Amazon ogłosił, że rozpoczyna sprzedaż swojej technologii sklepów bezkasowych innym sprzedawcom. Jak dowiedziało się CNBC, pierwsze umowy zostały już podpisane. Jednak rzecznik handlowego giganta odmówił komentarza, które firmy planują korzystać z technologii „Just Walk Out”.

Wdrożenie takiej bezgotówkowej technologii w sklepie ma potrwać około kilku tygodni. Jej zainstalowanie nie będzie miało większego wpływu na jego funkcjonowanie. W przeciwieństwie do sklepów Go, w takich punktach klienci zamiast kodu QR, będą skanować swoje karty kredytowe. Jeśli klient potrzebuje paragonu, musi w wyznaczonym przez sklep punkcie wprowadzić swój adres e-mail. Dzięki temu po każdych zakupach otrzyma go drogą elektroniczną.