Roman Ingarden to wybitny polski filozof. Postać ważna, a niestety mało znana. Kim jest mężczyzna, który opublikował 224 tłumaczone na różne języki naukowe prace? Prezentujemy osobę dwudzistowiecznego profesora, przedstawiając jego życiorys oraz poglądy filozoficzne!

Krótki opis życia naukowca

Roman Ingarden urodził się 5 lutego 1893 w Krakowie. W 1911 zdał maturę w C. K. Gimnazjum im. Franciszka Józefa we Lwowie. Potem studiował filozofię i matematykę we Lwowie i Getyndze. W 1918 doktoryzował się u Edmunda Husserla, z którym to utrzymywał kontakt przez jeszcze wiele lat. Po zakończeniu edukacji, Ingarden podjął pracę w oświacie. Na początku był profesorem w gimnazjach w odrodzonej Polsce, potem docentem, a od 1933 profesorem Uniwersytetu Jana Kazimierza we Lwowie. Wykładał również na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, a później na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. 1 lipca 1919 ożenił się z lekarką Marią Adelą Józefą Pol, z którą doczekał się trzech synów. Zmarł 14 czerwca 1970 roku w rodzinnym Krakowie.

Kilka słów o dorobku naukowym i poglądach Ingardena

Ingarden był wybitnym przedstawicielem szkoły fenomenologicznej. Zajmował się estetyką, ontologią (jednym z podstawowych działów filozofii związanym z pojęciami bytu, istnienia, przedmiotu, czasu, przestrzeni…) , teorią poznania, etyką i teorią człowieka. Ingarden zasłynął najbardziej jako twórca niezwykle drobiazgowych analiz dotyczących sztuki, w szczególności dzieła sztuki jako wielowymiarowej formy bytu. Profesor najwięcej uwagi poświęcił problematyce dzieła literackiego – to właśnie je wybrał na temat swojego pierwszego dzieła – Das literarische Kunstwerk (O dziele literackim) z 1931 roku. Ponadto, uczeń Husslera mocno polemizował z mistrzem. Na przykład nie zgadzał się z nim w poglądach na istnienie świata oraz przeciwstawiał się jego stanowisku idealistycznemu.

[reklama_pozioma]

Największym dziełem Ingardena jest Spór o istnienie świata, który został wydany krótko po II wojnie światowej – w 1947 i 1948 roku. Jest on manifestem humanistycznej postawy filozofa. Roman Ingarden poddaje analizie również tematy związane z teorią człowieka. Filozof uważał go za istotę podporządkowującą sobie świat, zmieniającą jego kształt na swoją korzyść, twórcę nauki, sztuki, teologii… Jednakże oprócz kreowania rzeczywistości, istotą człowieczeństwa jest według niego także znajdowanie się pod wpływem stworzonego przez siebie świata, łączącego w sobie elementy natury i kultury. Ponadto, ciekawym jest też sposób, w jaki Ingarden postrzega ludzką odpowiedzialność. Filozof zakłada, że odpowiedzialnym za swoje czyny jest wyłącznie człowiek świadomy oraz działający dobrowolnie (a nie na rozkaz lub pod presją otoczenia).

Sprawdź koniecznie: