Mowa ciała może nam dostarczyć mnóstwo informacji. Komunikacja nie odbywa się tylko za pomocą słów. Gesty, mimika twarzy pozwala nam na odczytanie cudzych myśli. Mowa ciała to także postawa i ukierunkowanie ciała, ruchy oczu i odruch źreniczny, sposób używania przestrzeni interpersonalnej. Jeżeli uda nam się zauważyć wszystkie te znaki możemy dowiedzieć się w jakim nastroju jest druga osoba oraz rozpoznać jej nastawienie. Może to się okazać bardzo przydatne podczas rozmowy o pracę czy choćby randki.

„LUDZIE SĄ BARDZIEJ SKŁONNI WIERZYĆ W TO CO WIDZĄ NIŻ w TO CO SŁYSZĄ.”

Mowa ciała – jak lepiej zrozumieć drugiego człowieka?

Aby zrozumieć dokładnie osobę, z którą rozmawiasz musisz skupić się na całej osobie. Nie tylko słuchać jej słów, ale zwrócić uwagę na cały język ciała. 65% informacji przekazywanych przez osobą są pozasłowne. Raz się zdarza tak, że to co mówimy gesty wspierają nasze wypowiedzi. Jednak często mogą sobie całkowicie zaprzeczać. Jeśli zwrócimy uwagę na mowę ciała drugiej osoby łatwiej będzie nam rozpoznać czy ona kłamie.

[reklama_pozioma]

6 kategorii, dzięki którym lepiej poznasz drugą osobę

W mowie ciała możemy wyróżnić 6 kategorii, dzięki którym łatwiej będzie nam rozpoznać zamiary i nastrój drugiej osoby. Jeżeli dokładniej przyjrzymy się naszemu rozmówcy możemy dostrzec o wiele więcej niż dowiadując się z samej rozmowy.

1. Postawa

Pierwsza to postawa. Ludzie, którzy są pewni siebie w danej sytuacji noszą głowę wysoko i śmiało patrzą na innych. Jeżeli lekko pochylają głowę do tyłu pokazują, że są zrelaksowani. W przypadku kiedy głowa, ramiona, stopy oraz biodra skierowane są na rozmówcę to ta postawa nosi nazwę „frontalna”. Po rozmówcy, który przyjmuje taką postawę możemy rozpoznać, że jest do nas wrogo nastawiony. Ludzie aroganccy natomiast będą zakładać nogę na nogę i odchylać się do tyłu z rękami założonymi za głowę.

2. Gesty

Warto również wspomnieć o gestach. Ramiona i dłonie ludzie układają na wiele sposobów. Gest grzeczności to potakiwanie. Gdy bębnimy palcami o stół wykazujemy zniecierpliwienie lub stres. Pokazując otwarte dłonie wyrażamy otwartość.

[reklama_pozioma]

3. Twarz i mimika

Najważniejsze jednak są gesty twarzy. Podczas rozmowy patrzymy rozmówcy właśnie na twarz. Podniesione brwi oraz otwarte usta oznaczają zdziwienie. Zmarszczone brwi i opuszczone kąciki ust sygnalizują smutek. Uśmiech to wyraz sympatii.

4. Kontakt wzrokowy

Bardzo silne sygnały werbalne przekazywane są za pomocą oczu. Jeżeli utrzymujemy kontakt wzrokowy z rozmówcą oznacza to, że jesteśmy życzliwi. Jeśli natomiast unikamy wzroku wykazujemy tym samym brak zainteresowania lub niepewność.

5. Ton głosu

Ton głosu to jeden z ważniejszych elementów komunikacji. Mówiąc cicho, dajemy sygnał słuchaczom, że jesteśmy niepewni lub słabo przygotowani do rozmowy. Zbyt głośne, gwałtowne i szybkie mówienie sprawia, że wydajemy się niecierpliwi.

6. Dystans

Proksemika jest nauką, która zajmuje się badaniem wzajemnego wpływu relacji przestrzennych między osobami. Przede wszystkim wszystko zależy od sytuacji. Inną przestrzeń będziemy mieć na przyjęciu, inną w środkach transportu miejskiego, jeszcze inną na spotkaniu biznesowym. Zbyt daleki dystans może oznaczać to, że nasz rozmówca nam nie ufa. Natomiast jeśli druga osoba narusza naszą przestrzeń osobistą zbyt bliskim kontaktem może okazywać w ten sposób wyższość lub zainteresowanie naszą osobą.

Sprawdź koniecznie: